Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Jacek Orłowski

Nowy interfejs e-platformy usług publicznych

Wiele osób narzeka na działanie ePUAP-u, ale niewielu wie, że pod koniec listopada br. planowane jest produkcyjne uruchomienie jego zmodernizowanej wersji. Prezentujemy wygląd interfejsu oraz ujawniamy niektóre funkcje nowego serwisu.

Obecny interfejs graficzny ePUAP-u udostępniono w styczniu 2011 r. (patrz: „ePUAP po lif­tingu”, „IT w Administracji” 2011, nr 2). Zmieniono wówczas kolorystykę Platformy z szarej na granatową, przebudowano szablon witryny (dodano nagłówek, pasek wyszukiwania, margines z prawej strony) i zbudowano katalog spraw życiowych dostępnych przez portal. Okazało się jednak, że zmiana wyglądu to za mało, by ePUAP stał się jednolitym, bezpiecznym i w pełni zgodnym z prawem elektronicznym kanałem kontaktu urzędów, obywateli i przedsiębiorców. Z portalu korzystało się nieintuicyjnie, a eksperci i samorządowi informatycy wytykali mu kolejne błędy (bezpieczeństwo, funkcjonalność, ergonomia itd.) niemal na każdej konferencji poświęconej rozwojowi e-administracji w Polsce.

Mimo wspomnianych wad za pomocą ePUAP-u dało się przesyłać pisma i inicjować sprawy, chociaż wymagało to zaangażowania i cierpliwości zarówno po stronie urzędów (dostawców usług), jak i obywateli (klientów). Wydawało się też wówczas, że powolny rozwój e-usług wynika m.in. z braku powszechnie dostępnego podpisu elektronicznego np. w dowodzie osobistym. Lukę tę chciano wypełnić bezpłatnym profilem zaufanym ePUAP (patrz: s. 24), jednak w ciągu trzech lat od udostępnienia tego narzędzia skorzystało z niego zaledwie 277 tys. osób – mimo iż w międzyczasie powstały takie serwisy jak CEIDG i PUE-ZUS umożliwiające autoryzację za pomocą profilu zaufanego (patrz: „Jaki pułap osiągnie ePUAP w 2013 roku”, „IT w Administracji” 2013, nr 3). Z raportu „Państwo 2.0 – nowy start dla e-administracji” (MAC, kwiecień 2012 r.) wynikało też jasno, że gdyby ePUAP miał lepszy interfejs i udostępniał więcej usług, zyskałby na popularności. Kilka miesięcy później rozpisano więc odpowiednie przetargi.

Dynamiczny i responsywny

W wynikubadania użyteczności przygotowano nową architekturę informacji i latem 2013 r. zaprezentowano prototyp interfejsu portalu. Na jego bazie rozpoczęto prace deweloperskie. Aktualnie nowy serwis epuap.gov.pl jest jeszcze w realizacji, ale jego wersję rozwojową zaprezentowano naszej redakcji.

Obecne prace nad interfejsem ePUAP-u nie mają charakteru liftingu, choć trzeba od razu zaznaczyć, że niektóre moduły (np. Środowisko Budowy Aplikacji) pozostaną w obecnym kształcie. Serwis jest responsywny i budowany od nowa, choć wykorzystano w nim elementy już znane, takie jak lista usług – tym razem nazwana „Katalogiem spraw dla obywateli”. Na stronie głównej pokazane będą najważniejsze usługi pogrupowane w kategorie (np. Podatki, Edukacja, Rolnictwo itd.). Można też będzie szybko przejść do listy wszystkich usług dostępnych w ramach grupy (lista otworzy się dynamicznie pod spodem). Co ciekawe, listy usług zamieszczone w danej kategorii będą konfigurowalne przez administratorów ePUAP-u. Możliwe więc będzie – podobnie jak to się czyni w infoliniach – sterowanie nimi w zależności od okresu roku, popularności usługi lub innych czynników. Poprzez odpowiedni link będzie można zapoznać się też z pełnym wachlarzem usług opublikowanych na ePUAP-ie.

[...]

Autor jest redaktorem naczelnym miesięcznika „IT w Administracji”.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej