Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Katarzyna Bielińska

W e-kulturalnej sieci

Działanie internetowych platform informacji o wydarzeniach kulturalnych to korzyść nie tylko dla ich uczestników. Dla samorządów jest to znakomite narzędzie promocji na poziomie regionu czy nawet całego kraju.

Największym wyzwaniem, z jakim muszą się mierzyć redaktorzy i web designerzy krakowskiego serwisu Karnet, jest różnorodność wydarzeń kulturalnych odbywających się w mieście.

Internet stał się istotnym medium ułatwiającym kontakt zarówno z kulturą, jak i z informacją o niej. Jak wynika z raportu „Kultura dostępna”, opracowanego na podstawie badań i analiz wykonanych na zlecenie Narodowego Centrum Kultury, głównym i najbardziej preferowanym źródłem informacji o wydarzeniach kulturalnych w Polsce jest właśnie Sieć. Korzyści z funkcjonowania platform z informacją kulturalną jest wiele i wykraczają one poza standardowe gromadzenie, systematyzowanie i publikowanie informacji o wydarzeniach kulturalnych. Owszem – dotarcie z takimi informacjami do odbiorców to oczywiście kluczowy cel takich serwisów i z zadania tego wywiązują się na ogół bardzo dobrze. Dla organizatorów – instytucji kultury – jest to znakomite narzędzie promocji wydarzeń lokalnych.

Platformy kulturalne pozwalają też rozwijać współpracę między takimi placówkami, usprawniają ich pracę, wspierają lokalnych artystów i wreszcie – pełnią funkcję promocyjną dla całego miasta. Atrakcyjnie podana i kompleksowa informacja o wydarzeniach kulturalnych pozwala bowiem wypromować nie tylko same wydarzenie, ale także budować wizerunek całego ośrodka miejskiego jako miejsca tętniącego życiem, w którym można ciekawie i różnorodnie spędzić czas. Prowadzenie takich serwisów nie jest jednak zadaniem łatwym. Portale te borykają się często z ograniczeniami budżetowymi, technicznymi i innymi problemami. Mimo to – również dzięki implementacji ciekawych rozwiązań technologicznych, np. zaawansowanych mechanizmów wyszukiwania czy API, znakomicie wywiązują się ze swoich zadań.

Krakowski Karnet

Serwis Karnet (karnet.krakow.pl) w swojej obecnej postaci został uruchomiony w lipcu 2016 r. Wcześniej (od 1996 r.) portal funkcjonował jako elektroniczna wersja miesięcznika „Karnet” wydawanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe (dalej: KBF)– miejską instytucję kultury nadzorowaną przez gminę Kraków. – Dwujęzyczny portal Karnet jest narzędziem umożliwiającym pozyskanie informacji o pełnej ofercie życia kulturalnego Krakowa i stanowi stale aktualizowaną bazę o wszelkich wydarzeniach, znacznie wykraczającą poza zawartość miesięcznika – wyjaśnia Izabela Helbin, dyrektor KBF. Baza ta została zaprojektowana w taki sposób, aby użytkownik mógł ją przeszukać, zawężając rezultaty wyszukiwania i dopasowując je do indywidualnych potrzeb. Karnet pozwala na przeszukiwanie bazy wg kategorii wydarzenia (Festiwale, Koncerty, Spektakle, Literatura, Film, Wystawy, Inne), po jego dacie lub lokalizacji (cały Kraków lub w promieniu 1–5 km od lokalizacji użytkownika).

Do prezentacji najważniejszych informacji i wydarzeń służy slider, czyli mechanizm karuzeli przewijający zdjęcia co kilka sekund. W głównym menu znajdują się zakładki: Wydarzenia, Karnet poleca, Magazyn Karnet, Mapa, Kalendarium roczne, Artykuły oraz spersonalizowana wyszukiwarka Moje wydarzenia. Osobne moduły na stronie tworzą: wyszukiwarka wydarzeń, która definiuje je na podstawie czterech głównych agregatów (typ, data, miejsce, kategoria), a także moduły tematyczne: Festiwale, Koncerty, Spektakle, Literatura, Film, Wystawy. Stronę zamyka moduł dla czytelników – artykuły, wywiady, newsy i treści magazynowe. Mapa wydarzeń powstaje dzięki powiązaniu każdego wydarzenia z bazy z drugą bazą – obiektów. – Jest więc agregowana automatycznie na podstawie bazy wydarzeń, jako jej geograficzne odzwierciedlenie – tłumaczy Grzegorz Słącz, redaktor naczelny „Karnetu”. Z kolei kalendarium roczne jest wyciągiem z bazy wydarzeń.

Strona zbudowana jest na dedykowanym systemie zarządzania treścią, który został zaprojektowany i wykonany przez zewnętrzną firmę. – Ponieważ portal Karnet funkcjonuje od wielu lat, zależało nam na zachowaniu zakresu i częściowo struktury informacji zgodnych z przyzwyczajeniami czytelników – wyjaśnia Aleksandra Wdowiak, zastępca dyrektora KBF ds. marketingu. Ograniczeniem formalnym była konieczność zachowania integralności portalu z innymi serwisami (np. Kraków Travel). Dodatkowym założeniem było to, by z portalu można było korzystać na urządzeniach mobilnych – strona musiała więc być responsywna.

Pozyskać informacje

Największym wyzwaniem, które stanęło przed redakcją serwisu i web designerami, była ogromna różnorodność wydarzeń kulturalnych. – Trudność polegała na konieczności dopasowania funkcjonalności serwisu do wszystkich możliwości przewidzianych w zakresie merytorycznym – podkreśla Barbara Skowrońska, redaktorka koordynująca treści portalu. Problem ten udało się rozwiązać w ten sposób, że formatka wpisu do bazy danych (taka sama dla każdego wydarzenia) została wzbogacona np. o możliwość wyboru jednego lub dowolnej liczby miejsc odbywania się i kategorii, w jakich wydarzenie się pojawi. Natomiast kalendarz został zaprojektowany tak, by dać możliwość określenia nie tylko konkretnej daty czy kilku dat, ale także ich zakresu (od–do) lub nadania wydarzeniu parametru „stałe”.

Dla pracowników Karnetu ogromna liczba krakowskich wydarzeń oznacza równie dużą liczbę spływających informacji. Utrzymanie aktualności serwisu jest możliwe tylko dzięki systematycznej pracy całego zespołu. – Każdy z redaktorów serwisu obejmuje opieką merytoryczną jedną z kategorii (np. muzyka klasyczna, teatr, literatura), a także związane z nią instytucje kulturalne miasta, z którymi utrzymuje stały kontakt – opowiada Grzegorz Słącz. Redaktorzy serwisu pozyskują informacje również dzięki rozmaitym stronom internetowym (organizatorów, agencji koncertowych, oferującym bilety na wydarzenia przez internet) i profilom na Facebooku.

Krakowski serwis cieszy się dużym zainteresowaniem. W 2018 r. portal odnotował 1 956 500 odsłon i miał 487 tys. użytkowników. W I kwartale tego roku odsłon było już blisko 500 tys., zaś użytkowników – 120 700. Ok. 20% z nich stanowią odbiorcy zagraniczni lub sprawdzający wersję angielską serwisu. Jak zauważają twórcy narzędzia, składnikiem sukcesu serwisu i największym jego atutem jest reprezentatywność – możliwość znalezienia wszystkich lub niemal wszystkich wydarzeń dziejących się w mieście w danym dniu.

[...]

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w zagadnieniach IT.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej